Az oldalunkat csak 18 éven felüliek böngészhetik és használhatják. Amennyiben Ön nem töltötte be 18. életévét, úgy kérjük, hagyja el az oldalt!
Webáruházunk cookie-kat használ. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. Részletes leírás itt...

Elfogadom / I accept

Borbarát

A Kaláka pincét ugyan csak 2012 decemberében alapította meg Benedek Tibor, Lovász Pál és Alkonyi László, a birtok nem a semmiből, hirtelen jött ötletből született. A borászat szellemi, filozófiai előfutáraként hivatkozunk oldalainkon a Borbarát magazinra és a Borbarát által kiadott könyvekre. A Borbarát főszerkesztője, illetve az abban megjelent cikkek és a könyvek írója Alkonyi László volt. A 25 éves írói munka alatt formálódott ki a Kaláka Pince víziója, borképe és minősége, amit a Kaláka-borokban álmodunk meg.

  

A Borbarát 1996-ban született, és 2010 végéig jelent meg. Magyarország első fogyasztói bormagazinja volt. Célja nem egyszerűen a borfogyasztás népszerűsítése volt. A Borbarát magyar bormagazin volt, így a borra és azon belül a magyar borra mint egy szerves, évszázadok, évezredek alatt kiformálódott termékre tekintett. A borok értékelése, minősítése a magazinban tehát nem egyszerűen a borítészek pillanatnyi ízlését kívánta tükrözni. Sokkal többet akart megragadni: a bort mint az alkotói folyamat eredményét, ami a munka igényessége, illetve az igényesség közösségi értékké válása által maga is képes stílust teremteni, a fogyasztói ízlést alakítani. A Borbarát írásait ezért alapvetően meghatározta, hogy a magyar bor erős kultúraként jelenjen meg a világpiacon, s mint ilyen, alakítója, ne pedig követője legyen a világ borpiacának.

 

Az elköteleződés eredményeként olyan alapelvek formálódtak ki a lap készítése folyamán, amelyek máig egyedülállóak a hazai borsajtóban. Ezek közül a legfontosabbak:

-          A Borbarát fennállása alatt egyetlen fizetett cikk sem jelent meg a lap oldalain. Ez az alapelv akkor sem változott meg, amikor egyértelművé vált, hogy PR cikkek nélkül finanszírozhatatlan az újság.

-          Csak független újságíró írhatott a Borbarátban. Ha valamely szerzőnk a borkereskedelemben vagy bortermelésben vállalt munkát, összeférhetetlenségi okok miatt nem adhatott le több cikket.

-          Nem hittünk a borpápákban. Nem hittünk abban, hogy – bármely nagy kóstolói tapasztalat is áll egy kóstoló mögött – egy íróasztal mellől pontos ítélet alkotható egy borról. A borminősítéshez ismerni kell a borvidéket, a bortermelőt, vagyis a kultúrát és a szándékot, amiből egy bor a világra jön. Ezért minden szerzőnk specializálódott egy-egy borvidékre, hogy összefüggéseiben mutathassa be az itt született borokat, borászatokat.

-          Több szubjektív véleményből nem áll össze egy objektív ítélet. Vagyis egyetlen, minősítéséhez nevét adó, a borvidéket közelről ismerő ítész tisztább értékelést ad, mint 10 kiváló zsűritag átlagolt ítélete. A csoportos kóstolásnál eltűnik az egyéni felelősség, és jelentéktelenné válnak azok az apró részletek, amik valóban nagyságot adhatnak egy bornak. A Borbarát eljutott a legtovább, ameddig borteszt eljuthat: egy-egy borvidék borait mindig egy szerzőnk, az adott borvidék szakértője végezte el, írta le.